Tesla, liefhebber of hater?

Bijgewerkt: feb 17

Tesla, veruit het meest besproken aandeel onder beleggers. Ik merk dat beleggers vaak in 2 kampen verdeeld zijn. Beleggers zijn of liefhebber of hater.

De liefhebbers hebben het over de disruptieve technologieën, het revolutionaire businessmodel, de gigantische eindmarkt en de status van het merk. En niet te vergeten de visionaire CEO, Elon Musk. ‘Misschien is Tesla wel het volgende Apple!’, roepen de liefhebbers in koor.


De haters hebben het over de hoge waardering voor een bedrijf dat afgelopen jaar slechts 365.000 auto’s produceerde. Een fractie van de ongeveer 10 miljoen stuks gemiddeld door de gevestigde spelers. Toch is de marktwaarde van Tesla al $ 135 miljard. Alleen Toyota is op dit moment nog iets meer waard dan Tesla.


$ 135 miljard betekent een waardering per verkochte Tesla van $ 370.000. Is dat niet exorbitant, roepen de haters? Zeker voor een industrie die beleggers op de lange termijn veel narigheid heeft gebracht door gierende concurrentie. En dan te weten dat de grote concurrenten zoals BMW, VW en GM tientallen miljarden investeren in de elektrische auto van de toekomst. Hoe kan Tesla hier tegen concurreren?


Haters kunnen overwegen short te gaan op aandelen Tesla. Bij short gaan profiteer je als de beurskoers daalt. Tesla was lange tijd het meest geshorte aandeel. En veel beleggers hebben zich hieraan gebrand. Waaronder (voormalig) beursgoeroe & hedgefund manager David Einhorn.


Ik las een paar jaar geleden Einhorns fenomenale boek ‘Fooling some of the people all of the time’. Één dik boek over zijn jarenlange strijd om aan te tonen dat een aandeel Allied Capital overgewaardeerd was (Einhorn shorte Allied Capital). Mijn conclusie was, Einhorn was toen een fenomeen want hij kreeg uiteindelijk gelijk. Hij had uit de strijd tegen Allied Capital ook een andere conclusie moeten trekken wat mij betreft.


Dit boek was voor mij namelijk de hoofdreden de beslissing te nemen nooit short te gaan op een aandeel. Immers, je kan best gelijk hebben als shorter maar je bent nog altijd afhankelijk van timing. Dit omdat short gaan duur is door de onderliggende lening die je afsluit. En bovendien, als je gewoon een aandeel koopt is je mogelijke verlies maximaal je inleg. Bij short gaan is je mogelijke verlies onbeperkt.


Dus je moet wel heel heel zeker van je zaak zijn wil je short gaan om daar goed geld aan te verdienen. Einhorn vindt ongetwijfeld dat Tesla nog steeds veel en veel te hoog gewaardeerd is. Stukje ego dat waarschijnlijk ook meespeelt. Ondertussen is hij niet meer short en heeft hij bij deze kruistocht honderden miljoenen verloren.


Wat ik over Tesla als belegging denk? Ik roep al een paar jaar dat het zomaar het nieuwe Apple kan worden. Maar ook dat de risico’s op teleurstelling hoog zijn en dat de waardering altijd hoog lijkt. Kortom, het simpele antwoord is: ik weet het niet. Als ik het niet zeker weet, dan sla ik over. Dat is ook het mooie aan beleggen. De vijver om in te vissen is met 100.000 beursgenoteerde bedrijven groot genoeg om eerst zekerder van de zaak te zijn alvorens een aandeel te kopen.


Wil jij leren hoe je als een belegger kijkt naar een revolutionair business model als dat van Tesla? Hoe je een waardering kan toekennen aan de Tesla’s van de toekomst? Kortom, wil jij in één dag leren hoe je een topbelegger wordt? Kijk dan bij de Masterclass voor de eerstvolgende training.

68 keer bekeken