Waarom ik mijn aandelen Amazon niet verkoop

Dit voorjaar kocht ik dan eindelijk aandelen Amazon. De coronacrisis en de vlucht naar online gaf me de laatste duw richting Amazon. Sindsdien zijn de aandelen (logischerwijs) fors gestegen. Meestal krijg ik dan altijd een beetje hoogtevrees. Nu ook springen vragen door mijn hoofd als: iedereen heeft toch door dat Amazon profiteert van de vlucht naar online en daardoor aandelen Amazon gekocht met als gevolg dat de waardering wel heel erg is opgelopen? Gemiddeld loont het niet om hypes achterna te lopen. Zijn er door de forse stijging geen andere plekken waar mijn geld beter rendeert?

In het verleden had ik deze vragen toen ik eigenaar was van bijvoorbeeld Microsoft, McDonalds en Apple. En hoewel het in het merendeel van de gevallen achteraf een verstandige beslissing is geweest om te verkopen is dat bij deze drie bedrijven ronduit dom geweest. Ik durf bijna niet terug te kijken naar de beurskoersen van deze bedrijven.

Mijn les: sterke bedrijven zoals Microsoft, McDonalds en Apple blijven groeien en waarde creëren. En de beurskoers volgt altijd de prestaties van de bedrijven. Dus zolang de bedrijven naar verwachting presteren is er bijna nooit een reden om te verkopen. Winst pakken op korte termijn, lijkt verleidelijk maar is bij sterke bedrijven vaak onverstandig.


Maar hoe zit dat dan bij Amazon?

De afgelopen 10 jaar is de beurskoers van Amazon met 2562% gestegen. Hierdoor is Amazon op dit moment het op één na waardevolste bedrijf in de westerse wereld met een marktwaarde van $ 1600 miljard. Alleen Apple is groter met $1710 miljard. Ter vergelijking, dit is twee keer de gehele Nederlandse economie in 2019.

Hoeveel meer waard kan Amazon nog worden? Tenslotte, een verdubbeling van de beurskoers betekent dat Amazon vier keer zo groot wordt als de jaarlijkse Nederlandse economie. Waar ligt de grens?

Natuurlijke vijanden?

In de natuur heb je vaak natuurlijke vijanden. Ik denk dat de enige natuurlijke vijand van Amazon de overheid is. Dit is wat mij betreft dan ook het enige echte risico op de lange termijn voor de aandeelhouder. Voor de rest kan ik me weinig scenario’s indenken dat een concurrent de macht van Amazon in gaat perken.


Met name de e-commercetak en het hele ecosysteem daaromheen lijkt onstopbaar. Maar kan het ook nog wel groeien vanaf een omzet van bijna $ 300 miljard? Jazeker, in de meest dominante markt van Amazon, de Verenigde Staten, heeft het bedrijf op de totale retailmarkt slechts een marktaandeel van zo’n 7%.


In de clouddivisie is er wel sterke concurrentie van met name Microsoft en Google. Gelukkigerwijs zijn de dynamieken in deze markt uiterst gunstig. In software sectoren verdienen vaak alle bedrijven grof geld door de hoge wisselkosten en lage productiekosten. In de retailmarkt verdienen juist veel bedrijven weinig geld. Ook de cloudmarkt gaat de komende decennia hard groeien en Amazon is ook hier uitstekend gepositioneerd voor winstgevende groei.


Concluderend is het vrijwel zeker dat Amazon nog decennia bovengemiddeld hard gaat groeien. En dat Amazon profiteert van structurele groeitrends in beide markten. En dat de eindmarkt eigenlijk ongelimiteerd is (in beleggerstaal: TAM (total adressable market).

Ik vraag mezelf voordat ik een aandeel koop altijd af of de kans groot is dat het bedrijf over 10 jaar succesvoller is dan nu. Bij geen enkel ander bedrijf ben ik zo zeker dat ik de kans op bijna op 100% zekerheid durf te zetten.


Het grote voordeel van Amazon in portefeuille?

Het bedrijf is onderhoudsvriendelijk. Je kan het kopen en er de volgende 10 jaar niet meer naar kijken. Een tijdsbesteding van één uur per jaar volstaat eigenlijk al. Je kijkt simpelweg naar de competitieve positie en eventueel ingrijpen van de overheid. Zolang deze beide factoren niet in gevaar zijn kan jij lekker gaan vissen of een boek lezen (die je als aandeelhouder uiteraard op Amazon koopt).


Als je wilt leren waarom Amazon zo machtig is raad ik de podcast van 14 november aan. Zie Spotify of andere podcastspelers of rechtstreeks deze link:

https://open.spotify.com/episode/0nZ8VBzE8lo9rOeYzFl7EB


Ps. Na het lezen van het boek van de oprichter van Walmart (leestip: Sam Walton, Made in America) merk je dat Amazon veel vergelijkingen heeft met Walmart eind jaren 80. Want ondanks dat Walmart in 1962 werd opgericht en groeide als kool werd het pas eind jaren 80 winstgevend. Op dit kruispunt lijkt nu Amazon ook te staan. En net als bij Walmart is bij Amazon winst maken een keuze. Amazon doet zijn best om zo weinig mogelijk winst te maken. Het herinvesteert namelijk alle operationele kasstromen om de service en prijzen voor consumenten aantrekkelijker te maken. Een geweldig vliegwiel omdat consumenten logischerwijs dan meer tevreden zijn en meer gaan kopen. Blije klanten, blije aandeelhouders.



0 keer bekeken