AI-aandelen zijn aandelen van ondernemingen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Deze bedrijven zijn betrokken bij de ontwikkeling van AI diensten. Bedrijven waar je aan moet denken zijn een Nvidia, Microsoft, Open AI of Alphabet.
In dit artikel worden de ontwikkelingen uitgelicht omtrent AI Search die van invloed zijn op AI aandelen Open AI, Microsoft en Alphabet.
Inhoud
In het kort: AI Search is een markt van bijna 200 mld. Alphabet verdedigt de positie tegen concurrenten Open AI en Microsoft, die marktaandeel willen veroveren. Het slaagt hier vooralsnog in.
De afgelopen tijd is er veel veranderd op het gebied van AI en aandelen m.b.t. AI Search. Recent is Bard, het AI model van Alphabet, beschikbaar geworden in Europa. Tijd voor wat perspectief:
Tijdlijn AI aandelen
2010: DeepMind (zelflerende AI) werd opgericht, in 2014 gekocht door Google
2015: OpenAI wordt opgericht door o.a. Musk, Thiel en Altman
2020: Google AI ontwikkelt de eerste chatbot Meena (later LaMDA/PaLM).
2022: Eind november lanceert OpenAI het language model ChatGPT
2023: In januari investeert Microsoft 10 mld in OpenAI, voor een 49% belang
2023: In februari integreert Microsoft ChatGPT in Bing en lanceert Google “Bard”
Relevante AI aandelen
Nu je een tijdlijn hebt van de ontwikkelingen, laat ik de relevante AI aandelen zien:
Alphabet
Microsoft
Open AI
Ze komen hier allemaal langs. We bespreken het marktaandeel, het te winnen aandeel en mijn conclusie.
Concurrentie AI aandelen
Met de komst van ChatGPT is Alphabet weer op scherp gezet. Ondanks het feit dat het eerder kwam met AI oplossingen dan AI aandeel Open AI moet het opnieuw de concurrentie aangaan.
Op dit moment is het voor experts lastig in te schatten wie het beste model heeft:
“It's hard to judge which chatbot is better as they are both in their early training days. ChatGPT is efficient at generating and summarizing text requests. Bard does a better job of answering questions with more relevant information.”
Verder heeft Microsoft ChatGPT geïntegreerd in Bing. Hiermee wil het marktaandeel veroveren in de Search industrie die wordt gedomineerd door Alphabet.
AI aandelen voor Search
Search is belangrijk voor Alphabet, 60% van de omzet komt vanuit deze tak, goed voor 162 mld. Met een marktaandeel van 90% en een marktgroei van 10% per jaar voor de digitale advertentiemarkt heeft Alphabet mogelijk nog upside maar ook wat te verliezen.
Satya Nadella, CEO van Microsoft ziet dit ook: “The most important category is Search, Google dominates it, we are thrilled being here launching Bing to compete”. Bing lijkt hier vooralsnog niet in te slagen gezien de ontwikkeling van het marktaandeel.
Bron: Statista marketshare Search
AI aandeel Alphabet blijft sterk
Alphabet blijft onverminderd populair. Ook het aantal website bezoeken aan Open AI blijft achter bij Google met 2% marktaandeel en lijkt niet significant toe te nemen.
Mogelijk verandert dit in de toekomst, maar Alphabet zit ook niet stil en integreert Bard in Google Search. Op dit moment lijkt Alphabet de winnaar. Toch leek het AI bewust uit te stellen, maar waarom?
AI Alphabet
Redenen waarom Alphabet de komst van AI Search mogelijk heeft uitgesteld:
Een AI zoekopdracht kost naar schatting 10x meer dan een reguliere zoekopdracht.
De positie van Alphabet op het gebied van Search komt onder druk te staan.
Het verdienmodel van AI Search verschilt mogelijk van het huidige model.
Alphabet is een Big Tech-bedrijf dat reputatieschade kan ondervinden door fouten in een AI model en is daarom volgens insiders: “more conservative than a small startup”.
AI Search kosten
Zoeken via Google Search is eenvoudig en kost weinig rekenkracht. Een zoekopdracht ChatGPT-style kost naar verwachting zo’n 10x meer dan een reguliere zoekopdracht doordat er meer rekenkracht nodig is. Deze rekenkracht wordt geleverd door GPU’s (voornamelijk van Nvidia) die zich in datacenters bevinden.
Reuters: “An exchange with AI known as a large language model likely costs 10 times more than a standard keyword search”
Zakenbank Morgan Stanley geeft aan dat AI Search naar schatting 6 mld extra gaat kosten indien het de helft van de zoekopdrachten uitvoert (winst Alphabet 2022 = 60 mld). “A yearly cost increase ($6 billion) for Google if a ChatGPT-like AI were to handle half the queries it receives with 50-word answers."
Monopolie AI aandeel Alphabet
Op het gebied van Search had Alphabet een monopolistische positie met een marktaandeel van bijna 90%. Met de komst van OpenAI en Bing heeft het nieuwe concurrentie op dit gebied.
Indien een Bing of OpenAI marktaandeel wint gaat dit ten koste van het marktaandeel van Alphabet. Ook is het onduidelijk hoe het precieze verdienmodel van AI Search eruit gaat zien nu er minder advertenties getoond kunnen worden.
Conclusie AI aandelen
Het lijkt vooralsnog logisch dat Alphabet heeft gewacht met AI Search. De nieuwe toepassingen bieden kansen om het marktaandeel en de zoekresultaten te verbeteren, maar er is ook zeker downside.
AI aandelen als Microsoft en OpenAI hebben meer te winnen op dit gebied door het beperkte marktaandeel. Op dit moment lijkt Alphabet echter de winnaar en kan het profiteren van de jaarlijkse groei van deze markt van 10% per jaar. De toekomst rondom AI kan snel veranderen, het is dus geen zekerheid dat Alphabet nummer 1 blijft.
Meer weten
Check hieronder de Google introductie van AI model Bard
Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!