top of page
Foto van schrijverRowan Nijboer I Beleggingstrainer

Discounted cash flow (DCF) methode in 6 stappen + gratis tool!

De DCF (Discounted Cash Flow) methode is een methode waarbij alle toekomstige kasstromen worden verdisconteerd naar het nu. Hiermee bepaal je de intrinsieke waarde van een onderneming. Daarmee zie je direct of een bedrijf ondergewaardeerd is.


Vandaag maak ik dit duidelijk aan de hand van een DCF methode voorbeeld.


Door te beleggen in ondergewaardeerde bedrijven behaal je een beter rendement. Kan je niet wachten en wil je direct aan de slag met de tool? Klik dan hier.


Inhoud

 

In het kort: De DCF methode bepaalt de intrinsieke waarde van een onderneming. Je ziet dan of een aandeel ondergewaardeerd is. Door te waarderen middels deze methode kan jij betere rendementen behalen. Ik geef je een stappenplan en de tool zodat jij aan de slag kunt!

 
DCF (Discounted Cash Flow) methode

Wat is de discounted cash flow methode?

Een onderneming heeft waarde doordat het winst maakt. Preciezer gezegd komen er kasstromen binnen, de vrije kasstroom. Om het makkelijker te maken noemen we dit de winst. Als eigenaar van een aandeel krijg jij die winst met de andere aandeelhouders. Je berekent met de DCF methode de toekomstige winsten van een bedrijf die jij krijgt. Deze maak je contant naar nu. Dat klinkt moeilijk maar is het niet.


Een winst van bijvoorbeeld €1.000 die jij krijgt over 5 jaar is minder waard dan €1.000 nu. Dat komt doordat er sprake is van inflatie en je kan die €1.000 die je nu krijgt direct beleggen en meer waard laten worden. Hieronder leg ik het verder uit. Heb je geen zin in een uitleg? Scroll dan direct verder naar het voorbeeld hieronder.


Intrinsieke waarde berekenen

Dit kan wel iets complexer gaan worden. Houd je vast. We gaan de winst contant maken om de intrinsieke waarde te berekenen. Stel dat jij 12% rendement wil behalen op een investering. Je investeert €100. Die investering moet dan één jaar later minstens €112 euro zijn. Die 12% groei is immers je rendementseis


Dit geldt ook voor de winst van een bedrijf. Als de winst na 1 jaar €112 is, is deze nu €100 waard. Je wil immers 12% rendement halen. Om de kasstroom contant te maken deel je die €112 dus door 1,12 (€112/1,12 = €100).


Bij de DCF methode voor een periode van 5 jaar doen we precies dit. Maar dan voor de winst van de komende vijf jaar en de waarde van een onderneming in jaar 5. De totale winst delen we dan door het aantal uitstaande aandelen en zo bepaal je de intrinsieke waarde per aandeel. Dit staat voor jou makkelijk uitgewerkt in een model hieronder. Tot zover het moeilijke stuk.


DCF waarde onderneming 

Doordat je de winsten van het bedrijf hebt bepaald en verdisconteerd, bereken je de waarde van de onderneming. Zo kan jij zien of een bedrijf een interessante investering is. Je bepaalt de werkelijke waarde van het bedrijf, de fair value genoemd. Klinkt dat nog abstract? Hier is een voorbeeld.


DCF methode voorbeeld 

DCF model voorbeeld

In bovenstaand voorbeeld zie je een ingevuld DCF model. Hier komt een waarde uit per aandeel, de fair value genoemd. Deze zie je in cel F13. De koers (cel F14) ligt lager dan de waarde. Het aandeel is dus ondergewaardeerd. Jij krijgt meer waarde namelijk dan de koers die jij betaalt.


Dit betekent dat je rendement op basis van de sheet meer zal zijn dan 12% per jaar (C13). Om precies te zijn, is er een onderwaardering van 4% (F17).


Je kan het ook zien als een prijskaartje. De koers is de prijs die je betaalt. Bijvoorbeeld €100 voor een trui. De fair value is hoeveel jij de trui waard vindt. Laten we zeggen €110. Dan ben jij blij om die trui te kopen voor €100, je vindt hem immers meer (€110) waard. 


De waarde kan jij ook bepalen middels de DCF. Klik hier om dit model te openen, hieronder leg ik de stappen uit. Dit is gemakkelijker als je het stappenplan volgt. Verder hieronder volgt een uitleg van het stappenplan.


DCF methode in 6 stappen

  1. Voer de ticker van jouw bedrijf in (cel C2).

  2. Voer de huidige omzet in (cel C5).

  3. Voer de omzetgroei in voor 5 jaar (cel C6).

  4. Voer de cashflow marge in voor 5 jaar (cel C7).

  5. Vul jouw discount rate (rendementseis) in (cel C13).

  6. Bepaal de exit multiple (cel C14).

Wil je iets meer uitleg bij deze stappen? Lees dan snel verder voor de toelichting hierop.


DCF methode uitleg stappen

  1. Voer de ticker van jouw bedrijf in, in cel C2. De ticker vind je door jouw aandeel te Googlen met daarachter stock. Zoek je Tesla, dan toets je in “Tesla stock”. Onder de naam van Tesla zie je dan NASDAQ: TESLA staan. Dit vul je in zonder spatie.

  2. Nu voer je de omzet van jouw bedrijf in, in cel C5. Je vindt deze in de jaarrekening of op vergelijkingssites als https://quickfs.net.

  3. De geschatte omzetgroei moet jij zelf inschatten. Hulptools daarbij zijn de omzetgroei uit het verleden, de analistenverwachtingen en de inschattingen van het management. Wil je de omzetgroei per jaar afzonderlijk invullen? Pas deze dan aan in cel D6 tot H6. Verwachtingen qua groei van analisten voor komend jaar vind je hier.

  4. De winstmarges liggen ook in de toekomst. Deze kan je inschatten op basis van historische marges, verwachtingen van analisten en het management. Wil je deze ook afzonderlijk per jaar invullen? Pas dan cel D7 tot H7 aan.

  5. In de afbeelding zie je de discount rate staan. Dit is jouw rendementseis. Deze vul je hier in.

  6. De exit multiple staat voor de koers-winstverhouding in jaar 5. Je schat in welke koers-winstverhouding het bedrijf heeft over 5 jaar en vult deze in. Meer weten over waarderen? Klik dan hier.


Voor- en nadelen DCF methode

Iedere waarderingsmethode kent voor- en nadelen. Zo ook de DCF (Discounted Cash Flow) methode. Welke de voornaamste zijn lees je nu.


Voordelen DCF methode

  • Geeft jou de waarde van een onderneming. Hierdoor weet je wat de intrinsieke waarde is van een bedrijf volgens jouw aannames.

  • Als jouw aannames juist zijn is dit de meest precieze manier van waarderen. Dit wordt ook onderwezen op de universiteit en gebruikt in het bedrijfsleven.


Nadelen DCF methode

  • Maakt gebruik van veel aannames. Wijzigingen hierin kunnen je rendement wezenlijk veranderen. Wees je dus bewust hiervan. 

  • Geeft jou de precieze waarde van een bedrijf en kan schijnveiligheid creëren. Staar je niet blind op een waardering. Je dient het bedrijf ook goed te begrijpen. 


Een bekend gezegde bij de DCF is:

“Garbage in = Garbage Out”

De input in het model is belangrijk. Als jouw aannames verkeerd zijn, dan is de uitkomt van de berekening ook verkeerd.


Het DCF (Discounted Cash Flow) model

Hieronder kan je het model zelf downloaden en er eens mee spelen. Let erop dat je zelf verantwoordelijk bent voor de invoer. Ingevulde data kan onjuist zijn. Deze wordt verkregen uit Google Finance, zoals het aantal aandelen en de koers van een bedrijf. Check dit zelf goed.



Ik vind de DCF methode een behoorlijk complex model, vandaar dat ik hem hierboven deel in vereenvoudigde vorm. Wil je wat meer toelichting erbij? Hieronder laat ik je in m'n video zien wat er gebeurt met andere aannames in het model. Dit model werkt in de praktijk hetzelfde als het gedeelde model hierboven maar is iets complexer.



Wil je goed leren waarderen? We hebben een hele vette podcast gemaakt die jou verder kan brengen. Hier komt niet alleen de Discounted Cash Flow methode in voor, maar ook andere manieren van waarderen.


Hierdoor behaal jij betere rendementen en word jij een betere belegger. Klik hier voor de aflevering. Ik wens je veel succes!


Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page