top of page

Dividend Ahold onhoudbaar: Ahold verliest de online strijd

Online supermarkt Picnic kwam vorige week in het nieuws nadat het de minimum bestelwaarde verhoogde. Daarmee zet het de deur op een kier voor concurrent Ahold. Voedselbezorging moet rendabel worden. Grijpen Ahold en CEO Frans deze kans? 


Daarvoor moet Ahold flink gaan investeren. Dan wordt het dividend van Ahold onhoudbaar. Gaan ze dit doen en is het verstandig?


Het lijkt een mooie strijd te worden. Grote broer Ahold versus klein broertje Picnic. En grote broer Frans (62) versus klein broertje Michiel (59). De broertjes Muller schopten het tot CEO van een miljardenbedrijf. Frans werd CEO van Ahold en Michiel van Picnic. Maar wie gaat deze strijd winnen? En is deze strijd wel eerlijk? David versus Goliath. Picnic versus Ahold.


De slag om Nederland

Ahold Delhaize is een grote speler in Europa en de VS. En in Europa zijn de Nederlandse vestigingen van de Appie goed voor ruim 50% van de Europese omzet. Ahold zette in ons kikkerlandje 17 miljard om. Picnic deed hier 1 miljard. Ahold bezit 37% van de markt, Picnic 2%. Speelt Picnic dan wel op hetzelfde niveau?


Goede vraag. Ik denk dat Picnic niet op hetzelfde niveau speelt. Ze spelen namelijk een compleet ander spel. Namelijk dat van de online super. En daar ziet het er anders uit. 


In 2017 bezat Ahold 58% van de markt en Picnic 10%. Met 38% van de markt is Picnic nu de leider. Het scheurde met de elektrische wagentjes Ahold razendsnel voorbij. Maar wat is het eindspel? Waar denk je dat de super markt heen gaat? Online is het antwoord.


Online

Tenminste, als het aan Picnic en experts ligt. In Nederland wordt zo’n 5% van de boodschappen online besteld. In 2015 was dit nog minder dan 1%. Wil je zien of deze trend door kan zetten? Dan is het slim om te kijken naar landen waar de markt volwassen is. 


Ahold dividend onhoudbaar: groei online

Zo’n markt die iets verder is, is de VS. Daar werd een 3% marktpenetratie behaald in 2017. Die schoot door naar ruim 7% volgens McKinsey afgelopen jaar. Ook de UK is een redelijk volwassen markt waar de groei van online doorzet en nu al 12% bedraagt.


“In May 2023, e-commerce stood at 7.2 percent of all grocery spending. Consumers were initially drawn to online grocery out of necessity, but as they have become more familiar with these channels, their preferences have shifted toward e-commerce.” McKinsey 2023 US

Gaat online hier ook groot worden? Dat denk ik wel. Wij kiezen immers voor de weg van de minste weerstand. Dan kan het zomaar zijn dat we over 10 jaar 20% online bestellen. Die weerstand wordt immers nog minder als de technologie verbetert.


Kapitaalinvesteringen 

In de VS is de omslag naar online in volle gang. Daar investeren ze nu flink ziet McKinsey:


“The grocery ecosystem has begun to change dramatically as new partnerships and entrants have challenged the status quo. Grocers increased their capital expenditures at an amount 1.3 times their historical levels (2018-2020 compared to 2010-2017)”.

Groei kost geld. Bedrijven die online willen groeien moeten investeren. Autobouwers die niet investeerden in elektrificatie en deze omslag misten, missen nu een stuk van de beurskoers. Dat wil je niet. 


Een Picnic draait mede door die groei nog verlies. Ze investeren fors. De rekening van Picnic, die ligt bij Bill (Gates). Maar het werpt zijn vruchten af. Ze winnen marktaandeel.


Dan zal Ahold ook wel all-in gaan?

Nou nee, het geeft jaarlijks 2 miljard uit aan dividend en buybacks. Een evengroot deel als de kapitaalinvesteringen. En dat terwijl Picnic en Amazon (bij Bol.com) op de deur rammen.


Dit komt grotendeels door de beloning van de Ahold-top, daar maakten we eerder een aflevering over. Die is veelal gericht op de winst. De top werd ook verrast door de omslag: CEO Frans Muller “De markt is veel sneller veranderd dan gedacht”.


Ze kiezen er nu voor om aandeelhouders te pleasen op de korte termijn. Dat kost je op de lange termijn marktaandeel en financiële pijn. Het dividend van Ahold lijkt dus onhoudbaar.


Ik hoop dat Ahold dit gaat inzien en investeert. Van de ‘old-school’ supers staan ze er qua marktaandeel online en offline het beste voor. Eén dominante online partij in Nederland is namelijk niet goed voor de toch al dure boodschappen.


Conclusie dividend Ahold

Compounding is iets moois. Het kan voor of tegen je werken als je het snapt. Een Picnic die jaarlijks 30% groeit lijkt nu nog een kleintje, maar kan flink meeblazen als de concurrentie op haar gat blijft zitten. Dan kan Picnic zomaar een serieuze concurrent worden. Ik denk daarom dat het dividend van Ahold onhoudbaar is.


Kapitaalallocatie is dus belangrijk. Dat geldt ook voor jou. Wees scherp en denk na over de toekomst. Ik alloceer mijn centen in de beste toekomstbestendige bedrijven. Daarmee win je het van de concurrentie.


Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page