Het bedrijf Air France-KLM is de afgelopen jaren flink in waarde gedaald. Het bleef na de crisis van 2020 maar net in de lucht. De koers daalde van €50 per aandeel naar één vijfde hiervan. Biedt dit kansen of moet je ver wegblijven van de blauwe kisten.
Inhoud
In het kort: KLM aandelen kopen of niet? Analisten zijn gematigd positief en zetten KLM aandelen op kopen. Ik ben dat minder. Ik twijfel sterk, dit komt door het ontbreken van een competitief voordeel. Vorm zelf jouw mening door de analyse te lezen.
Introductie KLM aandelen
KLM werd opgericht in 1919 en was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het werd door 8 zakenmannen opgericht voor 1.2 miljoen gulden. Ze vlogen deels met vliegtuigen van het Nederlandse Fokker.
KLM bevindt zich in een lastige industrie. Het kon niet lang op eigen benen staan doordat de vliegtuigindustrie zo kapitaalintensief en concurrerend is. Het was daardoor genoodzaakt te fuseren in 2004.
Air France-KLM komt voort uit de fusie van Air France en KLM. Air France-KLM is de nummer 4 luchtvaartmaatschappij van Europa als het gaat om passagiersvervoer, achter de kampioen Ryanair, het Duitse Lufthansa en het Spaans-Britse IAG. Verder is Air France-KLM de nummer 5 van de wereld als het gaat om omzet.
De groep vliegt naar 300 bestemmingen en heeft een omvangrijke vloot van 522 vliegtuigen. Hiermee behaalde het afgelopen jaar een omzet van ~30 miljard met een winst van ~1 miljard.
Koersverloop KLM aandelen
Air France-KLM verloor zogezegd flink wat waarde na de crisis in 2020. Historisch waren 1997 en 2007 topjaren waarbij de koers richting de €200 per aandeel ging. Na de crisis bleef hier ruim een tientje van over. Dit komt mede door de forse verliezen die Air France-KLM heeft geleden.
In 2020 was het verlies liefst 7 miljard en in 2021 ruim 3 miljard. Het werd in de lucht gehouden door overheidssteun van de Franse overheid en de Nederlandse, totaal kreeg het ruim 10 miljard aan steun.
Air France-KLM heeft een historie van een slecht koersverloop. Het is een kapitaalintensieve industrie waarbij de concurrentie hevig is.
Adviezen KLM aandelen
KLM aandelen kopen of niet? 18 analisten gaven de voorbije maanden een advies voor het aandeel KLM. Het gemiddelde advies is kopen. De helft van de analisten (9 op 18) zijn positief over het aandeel KLM.
Koers verwachting Air France-Klm
De koers verwachtingen van analisten liggen om en nabij de €16 per aandeel, ruim hoger dan de huidige koers. Hieronder lees je mijn afwegingen.
Let op. Deze adviezen van analisten zijn vaak niet 100% onafhankelijk. Roel Gooskens, oud-analist van Robeco, HSBC en nu Follow the Money beschrijft het als volgt:
“Een broker of bank verdient het meeste aan aankoopaanbevelingen. Als je (als analist) een koopadvies uitbrengt en je gaat bij klanten van de bank langs, dan kunnen die aandelen gekocht worden door een klant. Die kan ze toevoegen aan de portefeuille. Dan kan jij als bank zijnde commissies schrijven."
"Schrijf jij een verkooprapport en jij blijkt gelijk te hebben. En jij hebt invloed, dan daalt de beurskoers. Jouw klant die aandelen heeft verliest geld door jouw verkooprapport. Dat neemt hij jou kwalijk. Ook een bedrijf is niet blij met een verkoopadvies.“
Beleggen in KLM
Wil je KLM aandelen kopen of niet? Lees dan snel verder of beleggen erin verstandig is. We gaan in op het verdienmodel, het onderscheidende vermogen en de financiën om een eindoordeel te vellen.
Om alvast een voorproefje te nemen; Air France-KLM is geen aandeel zonder risico's. Het bedrijf opereert in de luchtvaartsector. En die sector, dat is een hele taaie. Warren Buffett denkt daar ook zo over:
"The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines."
Verdienmodel KLM
KLM heeft een omzet van ~30 miljard. Ruim 2/3e hiervan komt voort uit de passagiersvluchten. 1/3e komt vanuit de overige takken, dat zijn naar gelijke verhouding het vrachtvervoer, onderhoud en de overige diensten. De omzetgroei de afgelopen 10 jaar viel tegen met 2% per jaar. De concurrentie is namelijk hevig.
Concurrentie Air France-KLM
In de luchtvaartindustrie is het lastig om jezelf echt te onderscheiden. Een maatschappij die daarin slaagt is het Ierse Ryanair. Het is een prijsvechter, ze concurreren dus op prijs. Dit is voor KLM niet te doen. Daar zit dit niet in het DNA. De piloten verdienen tevens veel te veel voor zo'n strategie.
Dan blijft service over, maar dit is niet onderscheidend genoeg. Als de keuze voldoende is kiezen de passagiers voor de laagste kosten. Hierdoor dalen de marges flink. Dat is te zien bij KLM. Ze behalen de minste marges in de industrie.
Bedrijven die zich onderscheiden worden beloond, hieronder zie je de 10-jaars grafieken van de Europese vliegers. In positieve zin vallen budgetspeler Ryanair (groen) en Wizzair (oranje) op. KLM realiseerde de meeste pijn (paars). Overige spelers IAG (geel), Lufthansa (blauw) en Easyjet (roze) deden het niet veel beter.
Air France-KLM kerncijfers
De marges en cijfers van KLM waren afgelopen decennia ronduit beroerd. Sinds de fusie is er nog geen euro winst gemaakt, als je kijkt naar het totaalplaatje. De winst over 15 jaar is ~2 miljard negatief, een verlies dus. En dat is nog zonder de crisis jaren 2020 en 2021.
In de beste jaren waren de winstmarges tussen de 2-3% voor KLM, dat met ruim 1 miljard dit jaar een recordjaar heeft. We moeten als beleggers ook vooruit kijken. Als KLM alle ellende heeft gehad en jaarlijks deze prestatie kan leveren dan is je rendement mogelijk behoorlijk. Je betaalt immers 3x de winst op dit moment, hiermee is KLM mogelijk ondergewaardeerd.
Je wil verder letten op de schuldpositie van KLM. Die is flink verslechterd na de crisis van 2020. Het positieve is dat de schuldpositie afneemt. Met een schuld van 4x de winst lijkt deze nu mee te vallen en is beter dan jaren terug. Dit blijft wel een belangrijk punt om in de gaten te houden.
Dividend Air France-KLM
KLM aandelen keren sinds 2008 geen dividend meer uit. De groep rendeerde niet goed genoeg. Het heeft diverse keren staatssteun ontvangen om overeind te blijven.
Op dit moment is KLM bezig met het aflossen van de schulden en staatssteun. Wanneer het hieraan heeft voldaan kan het mogelijk dividend betalen in de toekomst. Er zijn wel veel onzekerheden. Hieronder zie je de dividend historie van KLM aandelen sinds de fusie met Air France met daarbij de winst per aandeel in EUR.
Jaar | Dividend in EUR | Winst per aandeel | Datum |
2022 | - | 0.35 | - |
2021 | - | (5.95) | - |
2020 | - | (16.61) | - |
2019 | - | 0.64 | - |
2018 | - | 0.92 | - |
2017 |
| 0.81 |
|
2016 | - | 2.59 | - |
2015 | - | 0.34 | - |
2014 | - | (0.76) | - |
2013 |