top of page

KLM aandelen kopen of niet

Het bedrijf Air France-KLM is de afgelopen jaren flink in waarde gedaald. Het bleef na de crisis van 2020 maar net in de lucht. De koers daalde van €50 per aandeel naar één vijfde hiervan. Biedt dit kansen of moet je ver wegblijven van de blauwe kisten.


Inhoud


 

In het kort: KLM aandelen kopen of niet? Analisten zijn gematigd positief en zetten KLM aandelen op kopen. Ik ben dat minder. Ik twijfel sterk, dit komt door het ontbreken van een competitief voordeel. Vorm zelf jouw mening door de analyse te lezen.

 
KLM aandelen kopen of niet

Introductie KLM aandelen

KLM werd opgericht in 1919 en was de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het werd door 8 zakenmannen opgericht voor 1.2 miljoen gulden. Ze vlogen deels met vliegtuigen van het Nederlandse Fokker.


KLM bevindt zich in een lastige industrie. Het kon niet lang op eigen benen staan doordat de vliegtuigindustrie zo kapitaalintensief en concurrerend is. Het was daardoor genoodzaakt te fuseren in 2004.


Air France-KLM komt voort uit de fusie van Air France en KLM. Air France-KLM is de nummer 4 luchtvaartmaatschappij van Europa als het gaat om passagiersvervoer, achter de kampioen Ryanair, het Duitse Lufthansa en het Spaans-Britse IAG. Verder is Air France-KLM de nummer 5 van de wereld als het gaat om omzet.


De groep vliegt naar 300 bestemmingen en heeft een omvangrijke vloot van 522 vliegtuigen. Hiermee behaalde het afgelopen jaar een omzet van ~30 miljard met een winst van ~1 miljard.


Koersverloop KLM aandelen

Air France-KLM verloor zogezegd flink wat waarde na de crisis in 2020. Historisch waren 1997 en 2007 topjaren waarbij de koers richting de €200 per aandeel ging. Na de crisis bleef hier ruim een tientje van over. Dit komt mede door de forse verliezen die Air France-KLM heeft geleden.


In 2020 was het verlies liefst 7 miljard en in 2021 ruim 3 miljard. Het werd in de lucht gehouden door overheidssteun van de Franse overheid en de Nederlandse, totaal kreeg het ruim 10 miljard aan steun.


Air France-KLM heeft een historie van een slecht koersverloop. Het is een kapitaalintensieve industrie waarbij de concurrentie hevig is.



Adviezen KLM aandelen

KLM aandelen kopen of niet? 18 analisten gaven de voorbije maanden een advies voor het aandeel KLM. Het gemiddelde advies is kopen. De helft van de analisten (9 op 18) zijn positief over het aandeel KLM. 


Koers verwachting Air France-Klm

De koers verwachtingen van analisten liggen om en nabij de €16 per aandeel, ruim hoger dan de huidige koers. Hieronder lees je mijn afwegingen.


Let op. Deze adviezen van analisten zijn vaak niet 100% onafhankelijk. Roel Gooskens, oud-analist van Robeco, HSBC en nu Follow the Money beschrijft het als volgt:


“Een broker of bank verdient het meeste aan aankoopaanbevelingen. Als je (als analist) een koopadvies uitbrengt en je gaat bij klanten van de bank langs, dan kunnen die aandelen gekocht worden door een klant. Die kan ze toevoegen aan de portefeuille. Dan kan jij als bank zijnde commissies schrijven."
"Schrijf jij een verkooprapport en jij blijkt gelijk te hebben. En jij hebt invloed, dan daalt de beurskoers. Jouw klant die aandelen heeft verliest geld door jouw verkooprapport. Dat neemt hij jou kwalijk. Ook een bedrijf is niet blij met een verkoopadvies.“

Beleggen in KLM

Wil je KLM aandelen kopen of niet? Lees dan snel verder of beleggen erin verstandig is. We gaan in op het verdienmodel, het onderscheidende vermogen en de financiën om een eindoordeel te vellen.


Om alvast een voorproefje te nemen; Air France-KLM is geen aandeel zonder risico's. Het bedrijf opereert in de luchtvaartsector. En die sector, dat is een hele taaie. Warren Buffett denkt daar ook zo over:

"The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines."

Verdienmodel KLM

KLM heeft een omzet van ~30 miljard. Ruim 2/3e hiervan komt voort uit de passagiersvluchten. 1/3e komt vanuit de overige takken, dat zijn naar gelijke verhouding het vrachtvervoer, onderhoud en de overige diensten. De omzetgroei de afgelopen 10 jaar viel tegen met 2% per jaar. De concurrentie is namelijk hevig.


Concurrentie Air France-KLM

In de luchtvaartindustrie is het lastig om jezelf echt te onderscheiden. Een maatschappij die daarin slaagt is het Ierse Ryanair. Het is een prijsvechter, ze concurreren dus op prijs. Dit is voor KLM niet te doen. Daar zit dit niet in het DNA. De piloten verdienen tevens veel te veel voor zo'n strategie.


Marges Europese luchtvaartmaatschappijen afgelopen 10 jaar

Dan blijft service over, maar dit is niet onderscheidend genoeg. Als de keuze voldoende is kiezen de passagiers voor de laagste kosten. Hierdoor dalen de marges flink. Dat is te zien bij KLM. Ze behalen de minste marges in de industrie.


Bedrijven die zich onderscheiden worden beloond, hieronder zie je de 10-jaars grafieken van de Europese vliegers. In positieve zin vallen budgetspeler Ryanair (groen) en Wizzair (oranje) op. KLM realiseerde de meeste pijn (paars). Overige spelers IAG (geel), Lufthansa (blauw) en Easyjet (roze) deden het niet veel beter.


KLM aandelen kopen of niet

Air France-KLM kerncijfers

De marges en cijfers van KLM waren afgelopen decennia ronduit beroerd. Sinds de fusie is er nog geen euro winst gemaakt, als je kijkt naar het totaalplaatje. De winst over 15 jaar is ~2 miljard negatief, een verlies dus. En dat is nog zonder de crisis jaren 2020 en 2021.


KLM aandelen kopen of niet cijfers

In de beste jaren waren de winstmarges tussen de 2-3% voor KLM, dat met ruim 1 miljard dit jaar een recordjaar heeft. We moeten als beleggers ook vooruit kijken. Als KLM alle ellende heeft gehad en jaarlijks deze prestatie kan leveren dan is je rendement mogelijk behoorlijk. Je betaalt immers 3x de winst op dit moment, hiermee is KLM mogelijk ondergewaardeerd.


KLM aandelen kopen of niet schulden

Je wil verder letten op de schuldpositie van KLM. Die is flink verslechterd na de crisis van 2020. Het positieve is dat de schuldpositie afneemt. Met een schuld van 4x de winst lijkt deze nu mee te vallen en is beter dan jaren terug. Dit blijft wel een belangrijk punt om in de gaten te houden.


Dividend Air France-KLM

KLM aandelen keren sinds 2008 geen dividend meer uit. De groep rendeerde niet goed genoeg. Het heeft diverse keren staatssteun ontvangen om overeind te blijven.


Op dit moment is KLM bezig met het aflossen van de schulden en staatssteun. Wanneer het hieraan heeft voldaan kan het mogelijk dividend betalen in de toekomst. Er zijn wel veel onzekerheden. Hieronder zie je de dividend historie van KLM aandelen sinds de fusie met Air France met daarbij de winst per aandeel in EUR.

Jaar

Dividend in EUR

Winst per aandeel

Datum

2022

-

0.35

-

2021

-

(5.95)

-

2020

-

(16.61)

-

2019

-

0.64

-

2018

-

0.92

-

2017

 

0.81

 

2016

-

2.59

-

2015

-

0.34

-

2014

-

(0.76)

-

2013

-

(6.17)

-

2012

-

(4.14)

2011 

-

(2.73) 

2010-11

 - 

2.08

2009-10

-

(5.30)

-

2008-09

-

(2.76)

-

2007-08

0.58

2.63

17/07/2008

2006-07

0.48

3.35

18/07/2007

2005-06

0.30

3.47

18/07/2006

2004-05

0.15

1.36

19/07/2005


Belangen aandeel KLM

De aandeelhouders van KLM zijn voornamelijk overheden. Waarbij de Franse staat voor 28,1% aandeelhouder is en de Nederlandse staat 9,2%.


Deze belangen fluctueren over de jaren heen. Door de belangen in KLM wil de overheid macht houden. Dat is niet per se goed voor de overige aandeelhouders.


Toekomst Air France-KLM

Air France-KLM mikt op een forse verbetering van de winstgevendheid de komende jaren. 2023 was al een topjaar in vergelijking met eerdere jaren. De winst steeg hard door de hogere ticketprijzen en lagere kostenbasis.


“De transformatie die we in 2019 zijn begonnen, heeft verbeterde resultaten opgeleverd, waardoor we nu weer aanhaken bij de top van de Europese luchtvaartsector” - CEO Smith

Voor 2026 en verder verwacht KLM een operationele marge te behalen van 8%. Deze ligt momenteel op ~6%. Mocht dit lukken dan is het rendement voor jou mogelijk goed. De winst per aandeel is op dit moment ruim €4. Wat fors is gezien de huidige koers.


Conclusie KLM aandelen kopen of niet

Voor mij een wordt het geen koop. Ik vind het bedrijf te risicovol, ondanks de lage waardering. KLM kan zich onvoldoende onderscheiden en de marges zijn flinterdun. Dan kan het even tegenzitten en je winst verdampt snel. Wil je KLM aandelen wel kopen? Bereid je dan voor op turbulente jaren.


Benieuwd naar meer lessen over bedrijven die ik mogelijk interessant vind? Om de week schrijf ik een over beleggen. Wil je die gratis in je mail? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief.


Meer info KLM kopen of niet

Hier deel ik een podcast over het bedrijf. Daar wordt dieper ingegaan op de business.

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page