Salesforce en de kracht van de operationele hefboom
Een ongekende omslag naar winstgevendheid
Afgelopen woensdag kwam CRM-koning Salesforce met cijfers. Ik ben fan van CEO Marc Benioff en dit bedrijf. Salesforce kan namelijk iets wat weinig anderen kunnen. En dat is winstgevende groei realiseren. De marge steeg van 0% in Q1 2022 naar liefst 17% afgelopen kwartaal. Dat is echt fenomenaal.
Hoe dat kan? Het geheim zit hem in de operationele hefboom. Ik leg je uit hoe dat concept werkt en hoe je dit kan herkennen.
Operationele hefboom effect
Benioff gaf aan de ‘hyper-space button’ te hebben ingedrukt om de hefboom te activeren. Dat klinkt wel erg makkelijk. Jitse, Marco en Jeroen (JET, Alfen en CM.com) moeten het zonder deze button doen. Waarom kan Salesforce zo snel de marge laten stijgen en kunnen zij dat niet?
De operationele hefboom werkt wanneer de winst sneller stijgt dan de omzet. Dat lukt optimaal bij bedrijven met een vaste kostenstructuur. Tijd voor de praktijk.
Kostenstructuur
Wanneer Salesforce één extra licentie verkoopt, stijgt de omzet. Dat terwijl de kosten nagenoeg gelijk blijven. Dan nemen de kosten ten opzichte van de omzet procentueel gezien af. Die operationele hefboom is hieronder goed zichtbaar. Door de dalende kosten ten opzichte van de omzet schiet de winstmarge de lucht in.
Bedrijven die lage variabele kosten hebben profiteren optimaal van de hefboom. Je ziet dat terug in de bruto marge. Die is bij hefboomkampioenen hoog. Een Salesforce doet 75%, terwijl JET, Alfen en CM.com hun handen dichtknijpen met 30%.
Een Salesforce houdt van iedere €1 liefst 75 cent over onderaan de streep. De rest 30 cent. Als de vaste kosten gedekt zijn kan die 75 cent direct worden toegevoegd aan de winst. Je winstmarge op iedere extra verkoop is dan 75%. Dan gaat het hard.
Verborgen operationele hefboom
Wanneer je dieper het jaarverslag induikt van Salesforce kom je verborgen hefbomen tegen. Zulke verborgen hefbomen verbeteren de winstgevendheid verder.
Vertraging omzetgroei
Een extra hefboom is de vertraging in de omzetgroei. Die omzetgroei was afgelopen jaren ruim 20% per jaar en is nu ruim 10%. Hoe kan dat positief zijn?
Omzetgroei kost namelijk geld. Het aansluiten van een nieuwe klant brengt hoge kosten met zich mee. Dat wordt pas later terugverdiend. Als de groei afvlakt zijn er minder kosten. Daardoor zal de winstmarge stijgen.
Overnames
De winst van Salesforce wordt met 5% gedrukt door afschrijvingen op ontastbare bezittingen. Dit gaat om afschrijvingen op overnames als Mulesoft & Tableau. Dat is enkel een boekhoudkundige kostenpost. Er stroomt geen cash het bedrijf uit.
Deze overnames worden grotendeels afgeschreven de komende jaren terwijl de werkelijke waarde alleen maar toeneemt. Ik beschouw deze 5% niet als economische kosten.
Let op, dit laatste is van toepassing op Salesforce specifiek. Bij veel andere bedrijven die slechte overnames doen zijn dit wel echt kosten.
Conclusie operationele hefboom
Voor sommige bedrijven is winst een keuze. Ze hebben hefbomen om het pad naar winstgevendheid te openen. CEO Benioff gaf al aan dat winst de ‘highest priority’ was. Dan weet ik wat de uitkomst gaat zijn: “Show me the incentive, I’ll show you the outcome” - Munger.
Hopelijk snap je nu waarom ik fan ben van Benioff en z’n business. Wil je zelf zo’n winstmachine vinden? Let dan goed op de kostenstructuur. De kostenstructuur en bruto marge vertellen je veel over het winstpotentieel van een bedrijf. En die winst daar draait het natuurlijk om voor jou als aandeelhouder. Die bepaalt op de lange termijn je rendement.
Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!
Comments