top of page

Waarom daalt de koers van Adyen?

Wat is er aan de hand bij Adyen en waarom daalt de koers van Adyen?

Adyen daalde deze week ruim 40% wat ongekend is. Vanaf de top is er nu 70% vanaf en sinds 2020 geen rendement. De 70% daling van de top is voor groeiaandelen die amper winst maken vrij normaal. Maar Adyen draait ondanks het 'horror' halfjaar gewoon 38% netto winst marges. Ter vergelijking, monopolist ASML doet maar 28%. Wereldwijd zit Adyen in de top 0,1% qua winstmarges.


Waar schrikt de markt dan zo van? En heeft de markt gelijk of ongelijk? De markt heeft meestal gelijk. Maar als de markt het verkeerd ziet en overdrijft, is Adyen een kans voor beleggers.


In deze YouTube video leg ik het uit aan de hand van de cijfers (bedankt voor alle leuke reacties).


Als ik het in woorden helemaal plat moet slaan is dit de essentie van de afstraffing:


Essentie koers Adyen daalt

De markt denkt dat Adyen plotseling voor een fundamentele keuze staat. Adyen moet kiezen tussen: hoge omzetgroei of hoge winstmarges. Tot deze week leek Adyen beide te kunnen realiseren. En dat is natuurlijk het ideaalscenario. De natte droom van elke belegger. Een bedrijf met én omzetgroei én oplopende winstmarges. Dan krijg je een magisch hefboomeffect.


Dat hefboomeffect, waarbij winsten harder stijgen dan de omzet, was nodig gezien de waardering. Adyen noteert, ondanks het bloedbad, nu nog steeds tegen 50x de winst. Dus die winst moet heel hard groeien.


Nu lijkt Adyen gedwongen door intensieve concurrentie te moeten kiezen. In de VS is op de betaalmarkt een prijzenoorlog gaande. Concurrenten als Braintree (PayPal) gaan all-in en verlagen hun prijzen voor klanten. Hierdoor winnen ze mogelijk marktaandeel ten koste van Adyen.


Het probleem is dat het verwerken van betalingen ineens een commodity lijkt. Klanten kunnen blijkbaar makkelijk wisselen van aanbieder en gaan op zoek naar de goedkoopste. En Adyen is niet de goedkoopste.


Adyen claimt zelf vanwege één technologieplatform kostenleider te zijn. Maar kostenleiderschap is iets anders dan de goedkoopste zijn. Het verschil zit hem in de gigantische winstmarge.


Of met andere woorden. Adyen geeft de lage kosten niet door aan klanten in de vorm van lage prijzen maar steekt het in eigen zak. Daarom moet Adyen vanaf nu kiezen. Althans, dat is de gedachte van de markt.


Doordat Adyen er publiekelijk voor kiest om prijzen niet te verlagen gaan klanten shoppen bij concurrenten. Adyen kiest er dus voor om de winstmarge te beschermen. Adyen kiest er hiermee ook voor om omzet te laten lopen.


Of zoals de Engelsen het zo mooi zeggen: "You can't have your cake and eat it too".


Management kiest voor winstgevendheid

Maakt het management de juiste keuze door te gaan voor winstgevendheid?

Het lijkt me slim van het management om niet zomaar mee te gaan in een prijzenoorlog. Maar aan de andere kant ging het voormalige Binckbank ook niet mee in de prijzenoorlog met De Giro. Ging Blokker niet mee met de Action. Ging KLM niet mee met Ryanair.


We weten allemaal hoe het is afgelopen met Binck, Blokker en KLM. Het kerkhof ligt vol met bedrijven die dachten hun klanten te kunnen houden omdat ze iets 'speciaals' doen.


Als belegger is het ontzettend lastig in te schatten hoe speciaal het werk van Adyen is. Zijn ze technologisch beter waardoor Adyen voor een klant eigenlijk een no-brainer is? Ja of nee? De waarheid zal ergens in het midden liggen. (Ik kom overigens graag in contact met iemand die werkzaam in deze sector is.)


Ik ben tot nu toe groot fan van het management. Maar wat als Adyen daadwerkelijk kostenleider is zoals het management claimt. Dan kunnen ze ook gaan voor de nucleaire optie. En dat is een wereldwijde prijzenoorlog initiëren.


Adyen zou dan op termijn als winnaar uit de bus moeten komen vanwege de lagere kostenbasis. Concurrenten gaan met dezelfde prijzen uiteindelijk verlies draaien. Zo deelde Albert Heijn in 2003 een genadeklap uit aan de supermarktindustrie door massaal prijzen te verlagen.


Dat deed aandeelhouders op korte termijn veel pijn maar op lange termijn kwamen ze als winnaar uit de bus omdat concurrenten één voor één het loodje legden. Hierdoor is AH nu veruit marktleider in Nederland.


Bij deze nucleaire optie kiest Adyen voor omzetgroei ten koste van winstmarges. Adyen kan niet meer van twee walletjes eten en daardoor daalt de koers met 40%. En dat is mogelijk terecht als de sector van Adyen permanent veranderd is en de prijzenoorlog in de VS wereldwijd live gaat.


Doelstellingen Adyen

Adyen heeft zelf 2 lange termijn financiële doelstellingen geformuleerd:

  • een omzetgroei van 25-32% per jaar

  • (EBITDA) winstmarges van 65%


De markt denkt dat ze niet meer beide kunnen halen en zullen moeten kiezen. Dat is dodelijk want in de modellen van de analisten zitten beide doelstellingen verwerkt. Daar rolt dan een veel lagere intrinsieke waarde uit.


Voor mij is de case op dit moment te moeilijk. De toekomst van de betaalmarkt en hoe onderscheidend een Adyen technologisch is ten opzichte van concurrenten is een taaie.


Mocht de sector slechts tijdelijk in een prijzenoorlog zitten kan Adyen een kans zijn. Maar hoe zeker weet je of de terugval in omzetgroei tijdelijk is? Dat is iets wat je wilt blijven monitoren. Zowel bij Adyen zelf als bij de vele concurrenten die ze hebben. Ik blijf het volgen.


Net als het managent van Adyen moet je als belegger ook kiezen. Het verschil is wel dat Adyen 2 keuzes heeft en jij als belegger wel 10.000. Hopelijk heb ik je met deze brief en vooral met deze video iets kunnen helpen met je overwegingen.

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page