top of page

Adyen koers verwachting 2024

In dit artikel gaan we in op de koersverwachting van Adyen voor 2024. We gaan kijken wat het management verwacht. En natuurlijk hoe realistisch de verwachtingen zijn.


Zo krijg jij als belegger een beter beeld van Adyen. Let erop dat je zelf een mening vormt. Daar gaan we!


Inhoud

 

In het kort: Adyen is één van de best presterende aandelen aller tijden met bijna 35% rendement per jaar. Aan de hand van de management guidance lijkt het bedrijf te stijgen naar een koers van bijna €1.570 in 2024. Ik geef dé belangrijkste overwegingen waar je op moet letten.

 
Adyen koers verwachting 2025

Adyen ging in 2018 naar de beurs voor €240 per aandeel. Het bedrijf is nu ruim €1.000 per aandeel waard. Dit betekent een jaarlijks rendement van bijna 35% per jaar!


Het bedrijf is recent flink afgestraft doordat de groei flink vertraagde. Daarna volgde er herstel toen de middellange termijnverwachtingen bekend werden. Wat zijn deze en welke impact heeft dit op de Adyen koers verwachting voor 2024?



Koers verwachting Adyen 2024

Om de verwachting van de koers van Adyen te bepalen kijken we naar de verwachtingen van het management (klik hier om ze te zien). Aan de hand van de winst bepalen we een koersdoel.

Koers verwachting Adyen 2024

Zoals je ziet in de tabel verwacht het management een omzetgroei de komende jaren van zo’n 25% per jaar. De EBITDA-marge ligt op 50%. Dit resulteert in een winstmarge van 47% en winst van 976 mln in 2024.


De guidance van het management luidt als volgt:

Adyen koers verwachting doelen

De formule voor een koersdoel:

Winst per aandeel jaar 2024 * koers-winstverhouding 2024


Adyen heeft 31.010.000 aandelen uitstaan. De winst per aandeel in 2024 is €31 (976 mld / 31.010 mln). Een koers-winstverhouding van 50 lijkt passend voor Adyen in 2024, omdat het bedrijf in 2024 nog steeds een snelle groeier is. Deze multiple is nu ~60 en was historisch stukken hoger. Dit komt neer op een koers van ~€1.570.


Hiermee zie je dat Adyen stevig is gewaardeerd. Beleggers geloven dus dat Adyen harder kan groeien dan het management verwacht en/of een betere marge behaalt. Dit heeft een impact op de waardering. Ik zal de belangrijkste overwegingen behandelen. Meer weten over waarderen? Klik dan hier.


Outlook Adyen 2024

In de bespreking van de jaarcijfers gaf Adyen aan dat het een groei verwacht voor 2024 tussen de 21 en 29%, waarbij dit onderaan de bandbreedte komt. De EBITDA-marge moet hoger uitkomen dan de 46% uit 2023.


We talk about net revenue growth over the next 3 years between the low 20s and high 20s. In terms of growth percentage. We expect to be towards the lower end of that range in 2024, given that a lot of the commercial and hiring we've done over the last couple of years won't really bear fruit until 2025 beyond. Then on the EBITDA margin side, we do expect to grow EBITDA margin on an annual basis in 2024.

De belangrijkste overwegingen

  • Omzetgroei Adyen

  • Winstmarge Adyen


We weten dat aandelen op de lange termijn bewegen naar de intrinsieke waarde. Deze is gebaseerd op de winst van het bedrijf. Deze bestaat uit de componenten omzetgroei en de winstmarge. Daarom behandel ik beide zaken voor Adyen.


Omzet Adyen

Adyen koers verwachting omzetgroei

Adyen verwacht een omzetgroei te realiseren van gemiddeld 25% op de middellange termijn (2026). Dit bracht het naar voren tijdens de Investor Day 2023 in een statement:


"We aim to grow net revenue annually between the low-twenties and high-twenties percent up to and including 2026."

Dat is geen extreme aanname. Het management van Adyen was historisch vaker eerder conservatief dan agressief. De afgelopen 5 jaar realiseerde het een omzetgroei van ~35% gemiddeld per jaar. De doelstelling om met 25% te groeien lijkt logisch.


Waardoor is 25% omzetgroei per jaar mogelijk?

Adyen kent enkele aspecten waardoor het hard kan groeien als bedrijf:


Groei van klanten

Meegroeien met klanten: de klanten van Adyen groeiden de afgelopen jaren ook erg hard (Spotify, Uber, Netflix etc.), hierdoor neemt automatisch het volume van de betalingen toe bij Adyen waardoor ze groeien als business.


Land and expand

Land and expand model: Adyen heeft een land and expand model waarbij klanten eerst in een bepaalde regio kennis kunnen maken met de diensten van Adyen. Bevalt dit goed, is Adyen betrouwbaar en behaalde het hoge autorisatie rates dan kan een klant besluiten om Adyen in meerdere gebieden te gebruiken. Adyen schatte in dat maar liefst 80% van de groei de afgelopen jaren kwam vanuit bestaande klanten en dit model.

Percentage Adyen

Percentage volume: klanten van Adyen hebben vaak twee of meerdere payment service providers zodat betalingen altijd door kunnen gaan, een stukje betrouwbaarheid. Wanneer Adyen de beste dienstverlening levert kan een klant besluiten om een groter deel van de betalingen te laten doen door Adyen, zo gebruikt Spotify voor maar liefst 70% van de betalingen Adyen.


Marge Adyen

Adyen behaalde afgelopen jaar een winstmarge van ruim 40%. Dat is echt fenomenaal. Het mikt op een EBITDA-marge van 50% op de middellange termijn (2026).


"We aim to improve EBITDA margin to levels above 50% in 2026, as we expect to benefit from operating leverage inherent in our business model."

Dit zijn echt hoge marges. Adyen heeft een fenomenaal product waar klanten meer voor willen betalen. Het krijgt 0.17% van iedere transactie en is daarmee iets duurder dan de directe concurrentie.


Dit vertaalt zich in een betere marge. Die 0.17% verdient het voor de klanten terug doordat het erin slaagt meer betalingen voor klanten door te laten gaan door de geavanceerde fraudesystemen.


De marges van Adyen zijn afgelopen tijd onder druk gekomen. Ze waren eerst rond de 50% (nu ruim 40%). Dit komt doordat Adyen meer personeel heeft aangenomen. Daarnaast ervaart het concurrentie die heviger wordt.


Concurrentie Adyen

In de VS heeft Adyen een marktaandeel behaald van zo’n 7%. In Europa ligt dit rond de 17%. De concurrentie in de VS is hevig. Adyen kan zich normaal onderscheiden doordat het betere autorisatie rates behaalt dan de concurrentie, meer landen heeft aangesloten of betere producten heeft. De markt in de VS is volwassen. Daar is concurrentie op prijs vaker mogelijk, waardoor Adyen minder onderscheidend is.


In Europa zijn minder partijen actief. Ook wordt er minder geconcurreerd op kosten. Dan is Adyen vaak de beste keuze voor klanten. Ze hebben er meer geslaagde transacties dan bij andere partijen.


CEO Pieter van der Does: "Internationaal winkelen geeft complicaties, je moet weten welke lokale licenties er zijn, omgaan met fals positives van fraude en wij hebben alles onder beheer (alle systemen zijn door Adyen gebouwd). De combinatie hiervan leidde er toe dat je bij ons meer succesvolle transacties hebt."

De vraag is uiteraard of Adyen weer kan groeien in de VS én de marges op peil kan houden. Dat wordt een best lastige uitdaging. Partijen als Stripe en Checkout zijn daar goede concurrenten. Mocht je nog meer over Adyen willen weten? Klik hier voor mijn volledige mening over Adyen.


Meer info over Adyen


Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page