top of page

Tesla koers verwachting 2024, 2025 en 2026

In dit artikel gaan we in op de koersverwachting van Tesla voor 2024, 2025 en 2026. We gaan kijken wat analisten verwachten. Ze volgen Tesla op de voet, maar zitten er wel eens naast.


Daarna zal ik onderbouwen of ik de verwachtingen als realistisch zie. Zo krijg jij als belegger een beter beeld van Tesla. Daar gaan we!


Inhoud


 

In het kort: Tesla is één van de best presterende aandelen aller tijden met bijna 60% rendement per jaar. Volgens analisten groeit het bedrijf naar bijna $150 in 2024, bijna $200 in 2025 en bijna $250 in 2026. Ik geef dé belangrijkste overwegingen waar je op moet letten.

 
Tesla analyse

Tesla ging in 2010 naar de beurs en werd gewaardeerd op $1.7 mld. Het bedrijf is nu ruim $600 mld waard. Dit betekent een jaarlijks rendement van bijna 60%!


Het verwacht op de middellange termijn met 50% per jaar te groeien en heeft met Musk een geniale gek aan het roer. Wat verwachten analisten voor 2024, 2025 en 2026?


Koers verwachting Tesla 2024, 2025 en 2026

Om de verwachting van de koers van Tesla te bepalen kijken we naar de verwachtingen van analisten. Aan de hand van de winst bepalen we een koersdoel.


Tesla koers verwachting winst

In bovenstaande tabel zie je de omzet, de omzetgroei in percentage en de nettowinst van Tesla voor de afgelopen 5 jaar en de komende jaren 2024, 2025 en 2026. Analisten verwachten een omzetgroei komende jaren van 13-20% per jaar. De winstmarge ligt op 10% in 2024, op 11% in 2025 en 12% in 2026.


Hieronder deel ik de koersverwachting op basis van de doelen van analisten. Wil je de exacte koersverwachting weten van alle analisten? Klik dan hier.


De formule voor een koersdoel:

Winst per aandeel * koers-winstverhouding


Tesla koers verwachting 2024, 2025 en 2026

Tesla heeft 3.180.000.000 aandelen uitstaan. De winst per aandeel zie je hierboven in de tabel per jaar. Dit betreffen de inschattingen van analisten. Doordat Tesla cashflow positief is, is de verwachting dat het aantal uitstaande aandelen niet verder stijgt.


Een koers-winstverhouding van 40 lijkt passend voor Tesla, omdat het bedrijf nog steeds een snelle groeier is. Deze multiple was historisch ~60.


Je bepaalt het koersdoel door de winst per aandeel voor 2024, 2025 of 2026 met de koers-winstverhouding te vermenigvuldigen.


Voorbeeld: De winst per aandeel volgens analisten is $3,58 in 2024. De inschatting van de koers-winstverhouding is 40. 40 * $3,58 = $143. Dit is de koersverwachting voor 2024.

Dit komt neer op een koersdoel van $143 in 2024, $191 in 2025 en $233 in 2026.


Hiermee zie je dat Tesla redelijk is gewaardeerd. Beleggers geloven dus dat Tesla even hard kan groeien als analisten verwachten en een soortgelijke marge behalen. Ik zal de belangrijkste overwegingen behandelen. Meer weten over waarderen? Klik dan hier.


De belangrijkste overwegingen

  • Omzetgroei Tesla

  • Winstmarge Tesla


We weten dat aandelen op de lange termijn bewegen naar de intrinsieke waarde. Deze is gebaseerd op de winst van het bedrijf. Deze bestaat uit de componenten omzetgroei en de winstmarge. Daarom behandel ik beide zaken voor Tesla.


Omzet Tesla

Tesla koers verwachting omzet

Elon Musk, de zelfbenoemde Technoking (CEO) van Tesla wil 50% omzetgroei per jaar realiseren. De doelen van Musk zijn altijd ambitieus of 'extremely hardcore' zoals hij ze noemt. Dit lees je ook terug in het boek over Musk van Ashlee Vance of Walter Isaacson. Zie het meer als een stip op de horizon. Voor een autobouwer (of software op wielen) is 50% omzetgroei per jaar absurd.


Ook wil Musk in 2030 ruim 20 miljoen Tesla’s per jaar verkopen. In 2023 zijn dit er ~1.8 miljoen. Dat is een groei van ruim 40% per jaar tot 2030. Dit terwijl er in 2022 wereldwijd 67 miljoen auto’s zijn verkocht. Analisten zijn sceptisch.


Samen Fiorani, analist van AutoForecast Solutions hierover: “It’s such a competitive market that Tesla would have to reinvent the automobile far beyond what it already has done in order to dominate to that level."

Concurrentie

Fiorani doelt op de concurrentie van o.a. autobouwer BYD (Build Your Dreams) uit China. Hier komt 25% van Tesla's omzet vandaan. Het heeft Tesla daar ingehaald qua verkopen.


De doelstelling van 50% groei per jaar wordt daarmee behoorlijk pittig. Ook Musk ziet de concurrentie in China: “They are the most competitive in the world”.


Tesla vs BYD

Fysiek gezien lijkt de 50% groei onmogelijk, maar Musk tart wel vaker met de natuurwetten. Wat verwacht ik ervan?


De markt voor elektrische voertuigen groeit volgens onderzoek van McKinsey met 20% per jaar tussen 2021 en 2030. Tesla lijkt een bovengemiddeld bedrijf. Hierdoor acht ik een groei tot 2030 van >20% per jaar als realistisch, net als analisten. Dat is iets sneller dan de marktgroei. Tesla groeide afgelopen jaren sneller dan de EV markt. Nu lijkt dat te stagneren. Hieronder zie je het EV marktaandeel. 50% groei lijkt vooralsnog ver weg op basis van deze statistieken.


Tesla koers verwachting marktaandeel

Nu we de omzetgroei hebben behandeld kijken we naar de marge. Zonder een goede marge heb je niets aan omzetgroei. Ook op dat gebied is Tesla een monster.


Marge Tesla

Tesla koers verwachting marge

Tesla behaalde afgelopen jaar een winstmarge van 15%. Dat is echt fenomenaal. Het behaalt een bruto marge van ruim 25% waar de concurrentie op 20% blijft steken.


Dit realiseert het door schaalvoordelen in de gigafactories en technologische innovaties. Een Tesla in Berlijn wordt gemaakt in 10 uur. Ter vergelijking, Volkswagen doet er 30 uur over om een ID auto te produceren.


Wanneer je verder omlaag gaat in de resultatenrekening en kijkt naar de operationele kosten, dan is Tesla extreem 'lean' zoals ze dat in de beleggerswereld noemen. De kosten die Tesla kwijt is aan SGA (sales, general & administrative) bedragen 6% van de omzet.


Ter vergelijking, Volkswagen draait hier 12%. Dan heb je alweer 6% marge voorsprong te pakken. Dat lijkt misschien niet imponerend maar auto's zijn dure speeltjes dus in absolute termen gaat het al snel over vele miljarden aan extra winst voor Tesla.


De marges van Tesla zijn afgelopen tijd onder druk gekomen. Ze dalen richting de 10%. Dit komt doordat Tesla de prijzen verlaagt om marktaandeel te veroveren.


Tesla in China

We hadden het al eerder over China. In de toekomst is die markt belangrijk. De Chinese markt is goed voor 60% van de jaarlijks verkochte elektrische voertuigen. Tesla behaalt nu 25% van de omzet uit China. Drie jaar geleden was dit nog 12%. Hier komt Tesla concurrentie tegen die steviger is dan in Europa of de VS.


Margedruk

De merken daar zijn niet op een hand te tellen. Marktleider is BYD ofwel Build Your Dreams. Tesla merkt de stevige concurrentie en verlaagt agressief de prijzen. Hierdoor daalde de marge van 15% naar 13%. De vraag is of ze deze marge kunnen behouden. Chinezen staan bekend om de competitieve aard en BYD is verticaal geïntegreerd. Het maakt veel componenten zoals de dure batterij zelf.


Margeverbetering

Aan de andere kant zijn er ook componenten die de marge verbeteren. Tesla wordt iedere dag nog efficiënter. Het bedrijf heeft tijdens de Capital Markets Day 2023 aangekondigd flink te kunnen snijden in de kosten. Ook verkrijgt het meer schaalvoordelen door de gigafactories.


Daarnaast is er nog één echte gamechanger: Full Self Driving (FSD). Momenteel kost dit $15.000 of $199 per maand. Dit type omzet heeft software achtige marges (~80%). Hiermee stijgt de marge van Tesla mogelijk fors.


Full Self Driving is belangrijk voor Tesla. Het lijkt alleen lastig om dit te implementeren. De volledig autonoom rijdende auto’s en 1 mln robottaxi's op de weg hadden er al in 2020 moeten zijn volgens Musk.


Normaal (en ook nu) zijn zulke extreme uitspraken niets voor mij. Maar hij heeft er ook zoveel van waargemaakt. De man is echt een genie. Misschien hoort daar af en toe een beetje gekte en buitenaards denken bij? FSD lijkt in ieder geval tractie te krijgen. Dit zie je aan de gereden kilometers met Full Self Driving Beta.

Tesla koers verwachting FSD

Conclusie marge Tesla

Al met al denk ik dat de schattingen van analisten redelijk zijn met ~12% marge in 2026. Hiermee lijkt er nog upside te zijn voor de koers van Tesla. Vooral als ze de verwachtingen weten te verslaan en de doelen van Musk bereiken.


Tesla in 2025

Verder verwacht Tesla in 2025 te komen met de 'model 2'. Een model dat naar verwachting minder dan $25.000 moet gaan kosten. Daarmee wordt een Tesla bereikbaar voor veel mensen.


Houd je van wilde ritjes, dan is dit misschien wel een aandeel voor jou. Houd je niet van volatiliteit, sla dan Tesla over. Musk zei dit zelf al in 2018:

“If people are concerned about volatility, they should definitely not buy our stock.”

Ik ben benieuwd wat jij van Tesla vindt! Mocht je meer over Tesla willen weten?


Wil jij ook toprendementen behalen? Schrijf je dan direct hieronder in voor mijn beleggersbrief. Je ontvangt om de week een gratis les voor meer beleggingssucces!


Meer info


Hieronder de podcast analyse indien je meer wil weten over Tesla.



Comments


Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page